الهامبخشی برای اهالی علوم انسانی و اجتماعی
پیروی نهادهای دانشگاهی از صورتهای رشتگانی دانش مانع از طرح اندیشهها، حوزههای فکری، مطالعاتی و پژوهشی بدیع و آوانگارد میشود. مدرسه محیطی آکادمیک را مهیا میسازد، که پیشروترین اندیشهها و بازاندیشیها توسط برجستهترین اساتید طرح شوند. بیتردید رقم زدن آینده علوم انسانی و اجتماعی، نیازمند الگویی برای تدریسِ آزاد باکیفیت با استانداردهای قوی آموزشی است که مدرسه به آن متعهد خواهد بود.
اندیشهورزی فرارشتهای برای انطباقپذیری با مرزهای دانش و چالشهای جدید
به واسطه پیشرفتهای اخیر و دگرگونی جهان، مسائل متعارفی که مسئله علوم اجتماعی محسوب میشدند جای خود را به چالشهای جدیدی در قرن 21 دادهاند؛ ناتوانی در مواجهه و دیالوگ با پدیده کلاندادهها (Big Data) میتواند منجر به طرد و به حاشیه رفتن علوم انسانی و اجتماعی شود. بر این اساس دیالوگ با این چالشها و دانشهای نوظهور جزء مهمی از کار مدرسه خواهد بود.
پاسخگو ساختن علوم انسانی و اجتماعی نسبت به جامعه و ت
پیوند ما با شهر، جامعه و ت جزئی جداییناپذیر از چیستی و کار ماست. یکی از پرسشهای ما از علوم انسانی و اجتماعی، پرسش از سودمندی آن در نسبت با نیازهای اجتماعی در موقعیتهای مختلف است. همچنین تلاش میشود علوم انسانی و اجتماعی در مسیر افزایش مشارکت در بهبود جامعه به لحاظ ی، اقتصادی و اجتماعی قرار گیرد.
نمایش ارزشمندی و کارآمدی علوم انسانی و اجتماعی
ما میکوشیم با قراردادن علوم انسانی و اجتماعی در معرض ارزیابی عمومی و ی، ارزشمندی، کارآمدی و مرتبط بودن آن با مسائل واقعیت اجتماعی را به نمایش گذاریم و میکوشیم جایگاه والای آن به رسمیت شناخته شود؛ و بدین سبب شرایط و میزان تأمینِ مالیِ آن را بهبود بخشیم.
پیوند دانش و خطمشی: تدارک امکان مداخلات تی خردمندانه
ما به مباحث صرفاً نظری و پیوند دادن صرف آنها به مسائل قانع نیستیم. ما میکوشیم شکاف میان خطمشیگذاری و دانش علوم انسانی و اجتماعی در ایران را پر کنیم. مدرسه علوم انسانی میکوشد محفلی باشد برای درگیر کردن و همفکری کردن اهالی علوم انسانی و اهالی ت درباره مسائل و خطمشیها؛ و بدین واسطه میان نظام دانایی و قدرت همسخنی ایجاد کند.
پرورش نسل بعدی پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی
ما دانشجویان را به بصیرتها و مهارتهایی مجهز میکنیم که برای تبدیل شدن به متفکرین مستقل، محققینِ انتقادی و رهبرانِ فکری علوم انسانی-اجتماعی و ت در ایران آماده شوند. درک علوم انسانی-اجتماعی در میانهی ت و حکمرانی، مزیت اصلی این دانشآموختگان و پژوهشگران هخواهد بود؛ فهم ساخت تاریخی علوم انسانی و اجتماعی ذیل ساخت تاریخی و جهانی ت و حکمرانی.
ارتقای بصیرت و ادراک عمومی
علوم انسانی برای گسترش دامنه تأثیرگذاری خود، باید بتواند دغدغهها و ذهنیتهای عموم و جامعه را هدف قرار دهد؛ پایش و به نمایش گذاشتنِ نوآورانهترینِ پیشرفتهای تحقیقاتِ روز برای عموم، سخنرانیهای عمومی افراد برجسته و اظهار نظر درباره خطمشیهای مختلف و وضعیت کلی ت و جامعه، یاداشتهای رومهای و تولید محصولات چندرسانهای و پادکستها، اصلیترین سازوکارهای این درگیری و ارتباط گرفتن اهالی علوم انسانی با عموم هستند. در همین راستا، مدرسه میکوشد حضور مؤثری در شبکههای اجتماعی داشته باشد.
گردهمآوردن همه: میزبان اندیشهورزان مختلف
ما اندیشهورزان مختلف را با نظرگاههای متفاوت گرد هم خواهیم آورد تا اطمینان پیدا کنیم مدرسه عالی علوم انسانی محفلی پرحرارت برای طرح اندیشهها است؛ و رویکردهای مختلف از دل مباحثات جدی رشد خواهند یافت. از هر ایدهی نوعی از جانب هر اندیشهورزی استقبال میشود. ما میزبانی خواهیم بود برای کسانی که اندیشهها، طرحهای کلان ی، ایدههایی برای نوآوری اجتماعی، برای بهبود اوضاع و مواجهه با مسائل پیچیده و بغرنج و رقمزدن تغییر دارند. ما میکوشیم کانونی باشم برای شبکهسازی و همکاری اندیشمندان از سراسر کشور در فضای علوم اجتماعی و انسانی و حتی الامکان پلی برای ارتباط و دیالوگ با علوم انسانی و اجتماعی جهانی.
درباره این سایت